Sunday, September 27, 2009

TIDAKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!


Panasnya hati akuuuuuuu... angin satu badan ari ni..kretaku...huhuhu..nak dijadikan cerita masa aku balik sekolah tadi jalan agak jammed..sebabnya ada jamuan ari raya UMNO berdekatan dengan sekolah aku... so, bawak keta pun balik2 duk brek jer la...

sampai jer kat
satu corner tu keta depan aku brek, so kenala aku brek..boomm.. bunyi kat belakang..aku rilek lagi,ingatkn buku2 ngan beg laptop yg jatoh...sekali lagi bergerak aku brek lagi..kali ni BOOOM...bunyi mcm tayar kreta aku pecah.. terus aku bg isyrat benti sambil mata aku menengok cermin keta,,,masa tu aku baru sedar yg keta aku dilanggar oleh sebuah motosikal.budak sekolah tu sedang duk angkat motor dia,..

baru jer aku nak kuar keta budak tu dah pusing dan pecut motor dari situ..hampeh punya manusia..dah buat salah,langgar kreta orang main lari plak..memang tak bertanggungjawab,. tengah2 panas tu aku kuar tengok keadaan keta yang dah bercalar..






plat keta pun ada yg patah ..haduiiii...panas hati betoiila...ada gak manusia mcm tu dalam dunia neh...dah buat salah lari plak..yg pasti budak sekolah tu mcm budak sekolah aku..memang nahas la kalo aku tau sapa bdak xberhemah tu... bengangnyaaaaaaaaaaa ....ketakuuuuuuuuuuuuu...huhuhuhuhu

Haeundae(해운대, 海雲台) (2009)


this film is next in my list..hehe...



Release Date: 17 September 2009
Language: Korean
Running Time: 1 hour 40 minutes
Director: JK Youn
Cast: Sol Kyung-gu, Ha Ji-won, Park Joong-hoon, Uhm Jung-hwa.

Synopsis: Located on the southeast tip of the Korean peninsula is the international city of Pusan. A popular vacation spots on the East Sea coast, Haeundae draws one million visitors to its beaches every year. One day, a geologist who is an expert on tsunami research, discovers the East Sea showing signs of activity similar to the Indian Ocean at the time of the 2004 tsunami. Despite his warnings, the Disaster Prevention Agency affirms that Korea is in no harm of being hit but on a hot summer day, a super-tsunami is headed straight for Haeundae at 500 miles per hour.

back on track..


say what...?ari ni dah mula sekolah..aduuiii...dah abis raya [even raya sebulan]..back to school..memang rasa sunday blues betol..takda mood... semalam kenduri kat umah aton pun aku tak dapat g..rasa tak sihat badan..sori tun..nanti hang kawin aku konpem pi bawa segerombolan tetamu... kemarin memang ingat nk p.. apapun, tahniah untuk cikgu latipah sekeluarga..dapat 2 menantu serentak..cayalah... kita bila lagi tun??huhuhuh... akupun tak tau mcm mana nk jawab..

apapun, raya tahun ni agak meriah..walaupun dah tak terasa keghairahan nk balik raya mcm tahun2 sudah...selalu time raya xcited nk balik dari sabah..tahun ni dah takda mood tu...kalo la masih di sabah mesti sekarang ni aku dah d bayan lepas tunggu flight balik sabah semu
la... masa...apapun boleh berubah bersama masa.... raya ari tu memang member aku musliha ada datang..kecoh juga bila aku jumpa ngan minah ni..sama2 kepoh.. tapi masa tu aku terlupa lak nk ambik gambar..anak dia pun tidor masa sampai...mus pun dah mengandung anak ke-2..dah 6 bulan..bestnyer jadi mummy..

hari raya ke-3 memang aku d Perak...ekceli malam raya ke2 kami dah bertolak ke seri manjung..mak aihh..kreta punyala banyak sangkut masa kami kat tol Juru..

my family

mujur on da way ke seri manjung semuanya berjalan lancar..adik aku yg drive..aku?...hehehehe.bestnya dapat jumpa anak2 buah aku yg tiut2 tu...... sampai kat umah abang aku pun dah jam 10 lebih masa tu...terus tidor ja.... esoknya baru bertolak ke Ipoh..umah maksu... kira berjalan sakan jugakler aku raya tahun ni... petang tu baru bertolak balik ke rumah..masa ni highway ke KL plak yg jammed..mayb ada yg dah nk balik bekerja kot..kali ni aku yg drive... sampai kat umah pun dah jam 10lebih...penat semua terus tidor...



Raya ke-empat aku berjalan lagi ngan kawan...kami ke Penang.
..hehehe..tengok wayang..manusia takyah cakapla...memang berpusu2 mcm ada jamuan raya jer kat panggung tu.. kami tengok Jin notti..hehehe..ekceli aku nak tengok filem korea yg tsunami tu..tapi seat belakang semua dah full..yg ada seat depan yg berdepan ngan skrin so nak elak mata tambah rabun aku tengok citer melayu ja..bleh tahan jugakla citer ni..takderla boring..gelak jer aku..biasala..akukan suka gelak..ngeh ngeh ngeh,....

esoknya raya ke lima..aku bangun awal..sebab nk kena masak banyak benda ari ni..laksa dan rendang ayam..ari ni students yg rapat ngan aku kat sekolah nk datang ber
aya... petang plak cik ada nk datang...hehehe,,kira semuanya berjalan lancar...bebudak aku pun lepak kat umah hampir 2jam...lepas kenyang baru depa jalan..sian gak tengok depa datang jauh dari baling naik motor...apapun, tak da duit raya yer..dah besar dah pun..hehehehehehe...

p/s: tu ler citer rya aku tahun ni..ekceli..aku pun tak tau mcm mana aku bleh tulis panjang2 mcm neh..dah jadi karangan plak..hehehehehehe...slamat hari raya...

Monday, September 21, 2009

2 shawal 1430


Hari ni hari-2 aidilfitri.. Hari ni pun aku kat umah jer melayan tetamu...petang ni mungkin kawan lama aku nak datang.. Pn Musliha..hehehe...ex housemate masa aku kat sabah dulu..orng pengkalan hulu..kawin ngan orng n9..khairul...aku kenal gak sebelum depa kawin mus dah kenalkan aku dengan bakal suami dia tu...sekarang depa dah ada anak 1... tak sabar nak tengok rupa si comel tu petang ni..kalo jadi depa datang aku upload gambar nanti..hehehhe..

sekarang ni mak ngan adik pempuan aku duk sibuk masak laksa kat dapur..aku malas nk campur..khamis ni baru aku masak laksa untuk anak2 murid aku yg plan nk berkunjung..tak tahula jadi ke tak...kalo jadi pun nanti aku cerita..

esok aku akan ke Perak melawat keluarga abang yg tak pulang beraya..pastu mayb terus p umah maksu aku kat Ipoh...bergantung kepada keadaan..apapun..doakan semuanya selamat pergi dan balik..ekceli,mcm2 kes sekarang ni kat jalan raya..semuanya mengerikan..buat aku takot jer nk jalan jauh2..apapun, ajal maut kat tangan Tuhan..kalo nak mati masa tidur pun akan mati...cuma yg aku takotkan tu mati sebelum cukup amal d dada... risau jugak..tak cukup amal lagi ni.. hmmm.. semoga kami sekeluarga dilindungi dan dirahmati Allah..amin... mcm tu jugak dengan kawan2..hati2 selalu d jalanraya...Semoga semua selamat ke destinasi.... Amin...

Sunday, September 20, 2009

20.09.2009

Akhirnya hari ni tiba.. seperti biasa aku bangun awal hari ni.. 1 syawal 1430M.. kejap jer..rasa mcm baru jer semalam berpuasa.. mak dan ayah aku kat umah tokwan..tidor semalam kat sana... so tugas aku bangun buat air dan masak rendang ayam untuk dicicah bersama ketupat..

lepas buat air semua aku bersiap ala kadar jer;..ekcelikan takda mood..adala sebab2 tertentu..geram gak rasa tapi apa bleh buat...cubaaaaaaaaaaaaannnnnn...

ari ni ramai gak tetamu datang..aduiii..penat melayan sampai tak terangkat phone kawan2.. dua-tiga jam pastu line celcom plak buat hal..dalam 2 jam no network coverage.. hampeh tul..sekrang ni baru dapat rehat...banyak nk tulis ni tapi aku kena g umah tokwan plak ni...nanti la aku tulis lagi,.rayakan sebulan..ngeh ngeh ngeh....


Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri,

Semoga Berbahagia Disamping Yang Disayangi,

Maafkan Segala Kekhilafan, Ketelanjuran dan Kekurangan

Mungkin di Bawah Sedar, Bukan Niat Berpanjangan

Friday, September 18, 2009

salam aidilfitri


wahh..lusa dah raya... dari pagi tadi aku sibuk ngemas..adik aku plak sibuk mengecat dapur..ntah apa2 ntah..mcm nk buat kenduri kawin lak..hehehehe....

apapun,.. mesti semua kawan2 duk sibuk prepare untuk hari mulia ni..semoga semua ceria2 selalu..aku??adakala ceria..adakala lara..napa??..hehehe..biasalah..soal hati susah nk dimengertikan... haaa... ada satu cerita pasa seorang kawan neh..dah la menipu aku hidup2..sekarang ni duk pulun minta maaf..ntahlah..kadang2 tertanya2..masih wujudkah kemaafan untuknya andai kata bila teringat balik semua penipuan yg dia lakukan tu?memang tak bleh diterima akal...rasa mcm diperbodohkan jer..bila penipuan tu dah diketahui,baru nk gelabah..nak betulkan semua kesilapan dengan memohon maaf...

paling best siap antar email dan antar lagu "ANDAI DAPAT KUUNDUR MASA"..hellloooooo.... andai dapat diundur masa pun aku tak hingin kenal penipu mcm tu,...buat sakit hati ja..sori ..dah tak dapat lagi ikut prinsip lamaku..

Aku selalu berkata "i will forgive,.but i wont forget" itu betul...aku takkan lupakan sampai ke mati...andai perkara tu masih berbekas dalam hati..masih berparut dan terasa sakit mana mungkin aku lupa... apapun...bia masa yang menentukan..sori someone special..u are not special anymore....

Apapun,. semoga kita semua yng lain terhindar dari melakukan sesuatu perkara yang akan melukakan perasaan orng lain..paling penting..jangan menipu..selamat hari raya kawan2..MAAF ZAHIR BATIN...

Wednesday, September 16, 2009

salam kemaafan


Buah pauh di tengah bendang
Jadi dagangan di tengah kota
Saudara jauh datang bertandang
Bermaaf-maafan sesama kita

Masak udang dan gulai ketam
Pembasuh mulut kuih keria
Berbunyi mercun berdentum-dentam
Riang gembira di Hari Raya

Sungai disusur sehari-hari
Dalam gelap menangkap ikan
Kami meyusun sepuluh jari
Salah dan silap harap maafkan

Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakraban

Disisir diandam dengan cekap
Potong rambut pelbagai gaya
Puasa sebulan sudahlah lengkap
Kita menyambut Hari Raya

Adik tersayang segak bergaya
Mengait kuih di atas para
Suasana riang di Hari Raya
Bermaaf-maafan riang gembira

p/s: SELAMAT HARI RAYA ..MAAF ZAHIR BATIN KEPADA SEMUA KAWAN2 JAUH DAN DEKAT...

Suara Takbir



Suara Takbir

Dengar beduk berbunyi
Sayup bergema di subuh sunyi
Memanggil kepada muslimin
Segera berbakti kepada Illahi

Suara azan menyahut
Terdengar sayup memecah sunyi
Memohon restu dengan bakti
Kepada Illahi Tuhan Maha Suci

( korus )
Terdengar suara takbir
Memuji nama Illahi
Rasa dalam kalbu
Tenteram dan aman selalu

Kini tiba masanya
Hati gembira di Hari Raya
Bertemu sanak dan saudara
Bermaaf-maafan dengan keikhlasan

Tuesday, September 15, 2009

Lebaran menjelma..

Wahh...teruja ni... beberapa ari ja lagi nak sambut aidilfitri..Kuih 'tunjuk' dah siap, baju raya dah siap..pendek kata tak sabar tunggu 1 shawal neh..hehehehe... teringat tahun2 sebelum ni..2-3 ari sebelum cuti raya teruja betol nk balik kampung...rindunya kat kawan2 d sabah..mesti diaorang pun excited nk raya..esok lak diaorang cuti hari kemerdekaan sabah..beshnya..kalo kat sana mesti dapat cuti sesama...huhuhuh...

apapun kawan2, aku tau korang sedang rasa excited nk balik kampung untuk beraya..hati2 sokmo..

.

my collection

Aku memang hantu drama korea..hehe..sejak kecik duk minat citer cina..sekarang dah nk tua ni gemar korea lak...ni antara koleksi2 drama yg aku ada..bestkan??nak pinjam ??errrr...... jap pikir dulu arr..hehehehe...

Monday, September 14, 2009

Taj Mahal.



Tadi, tiba2 ja bebudak aku sibuk bertanyakan pasal bangunan Taj mahal yg disangkakan masjid dalam buku teks tasawwur.terus aku rasa berminat jugak nk tau pasal sejarah pembinaan bangunan tercantik di dunia tu..Memang menarik untuk dibaca bersama..


Taj Mahal (Bahasa Hindi:ताज महल)yang terletaknya di tebing Sungai Jumna, berhampiran Agra, India, merupakan makam yang dibina oleh Maharaja Shah Jahan (1614-1666) sebagai monumen peringatan untuk Mumtaz Mahal, isterinya yang kelima. Mula dibena pada 1632 dan siap 1648.

Kadang kala Tak Mahal dipanggil dengan singkatan 'Taj' sahaja, ia adalah contoh terbaik Senibina Mughal yang menggabungkan senibena Parsi, Turki , India dan dan gaya senibena Islam. Arkitek utama bangunan ini ialah Ustaz Ahmad Lahauri . Taj Mahal merupakan sebuah kompleks bersepadu yaitu mempunyai bahagian makam, dewan, taman rekreasi , masjid, menara tinjau dan lain-lain. Tahun 1983 UNESCO mengisytiharkan Taj Mahal sebagai Tapak Warisan Sedunia yang perlu dilindungi . Bangunan ini dikatakan 'permata senibina Islam'.

Asal dan Inspirasi

Tahun 1631 Shah Jahan yang menjadi Maharaja Dinasti Mughal telah kematian isterinya yang tersayang. Isterinya Mumtaz Mahal telah meninggal ketika melahirkan anak mereka yang ke-14 Begum Gauhara ketika Shah Jahan berada di medan pertempuran pada tahun 1631 ketika itu Shah Jahan dalam kempen memperluaskan tanah jajahannya.

Pengaruh

Makam Taj Mahal ini menggambarkan keagungan senibena Dinasti Mughal. Bangunan lain yang mendapat gaya senibena ini ialah Timurid dan bangunan Mughal. Ini termasuklah Gur-e Amir di Samarkhan. Makam Humayun yang dipanggil Makam Itmad-Ud-Daulah dan Masjid Jama Lauhari dari Turki untuk mereka di Delhi.

Pembinaan

Shah Jahan memerintahkan Ustaz Ahmad membentuk bangunan ini. Ustaz Ahmad mengumpulkan 20,000 orang pekerja yang terdiri daripada tukang batu, tukang emas, dan pengukir yang termasyhur dari seluruh dunia.

Dengan bumbung, kubah dan menara yang diperbuat daripada marmar putih, serta seni mozek yang indah, Taj Mahal merupakan salah satu daripada Tujuh Benda Ajaib di dunia. Sebanyak 43 jenis batu permata, termasuknya berlian, jed, kristal, topaz dan nilam telah digunakan. Pembinaan Taj Mahal menelan masa selama 22 ta

hun.

Taman rekreasi

Taman rekreasi seluas 300 meter X 300 meter dengan ,lorong-lorong hiasan bunga. Terdapat empat charbagh yang melambangkan empat sungai utama di India yang kononnya mengalir dari syurga.

Seni khat

Ayat dari al Quran menjadi hiasan utama Taj Mahal. Huruf khat thuluth menjadi seni huruf utama. Jurukhat bernama Amanat Khan dibawa dari Parsi.

Antara surah yang menjadi hiasan ialah Surah 91 , Surah 112 , Surah 89 , Surah 93 , Surah 95 , Surah 94, Surah 36 , Surah 81 , Surah 82 , Sura

h 84 , Surah 98 , Surah 67 , Surah 48 , Surah 77 dan Surah 39 .

Kontraktor projek

Taj Mahal dibina oleh sekumpulan penukang / kontraktor dari seluruh dunia:

Bahan binaan

Bahan binaan di bawa dari seluruh Asia dengan menggunakan 1000 ekor gajah. Marmar putih dari Rajasthan. Permata dari Punjab. Jed dan hablur dari China. Firus dari Tibet . Lazuardi dari Afghanistan. Nilam dari Sri Lanka. Kamelian dari Arab.

28 jenis batu berharga telah digunakan bagi membina Taj Mahal.

Kos pembinaan lebih 32 juta rupee. Kos ini tidaklah banyak ketika itu.

Arkitek dipancung

Apabila Taj Mahal siap dibina, Shah Jahan menjatuhkan hukuman pancung keatas arkitek Ustaz Ahmad Lauhari. Di samping itu, kesemua penukang yang terlibat dalam pembinaan bangunan itu dipotong tangan mereka supaya mereka tidak dapat membina bangunan yang menandingi Taj Mahal.

Namun dakwaan ini masih dipertikaikan kerana Shah Mahal seorang yang 'sentimental' dan tidak ada bukti kezalimannya.

Sejarah

Setelah Taj Mahal siap dibina, Shah Jehan telah digulingkan oleh anak lelakinya Aurangzeb. Shah Jehan telah ditahan di dalam rumah berdekatan Pelabuhan Agra. Dari sana beliau meninjau makam Taj Mahal.Setelah meninggal dunia, Aurangzeb mengkebumikan ayahnya di sebelah makam isterinya.

Abad ke-19, banyak bahagian dan lapisan telah jatuh dan tidak diperbaiki. Ketika pemberontakan India 1857, tentera British telah menguasai Taj Mahal dan mencuri batu permata didindingnya.

Hujung abad ke-19, George Nathaniel Curzon yang menjadi wizurai British di India mengarahkan pembaikan dilakukan dan siap pada 1908. Lampu-lampu besar chandeliar telah dipasang. Seni taman telah diubah mengikut gaya London.

Ketika Perang Dunia II pada 1942 , dindingnya rosak akibat serangan udara dari tentera Jerman. Tentera Jepun juga menjadikannya sebagai sasaran serangan udara.

Ketika Perang India-Pakistan 1965 dan 1971, Taj Mahal turut menerima padah dari serangan udara.

Pencemaran udara terutama hujan asid dari kilang penapis minyak Mathura telah menjejaskan warna putih Taj Mahal. Sungai Jumna yang kotor dan tercemar turut menjejaskan keindahan Taj Mahal.

Pelancongan

Jutaan pelancong datang ke Agra, India semata-mata mahu melihat satu daripada 7 benada ajaib di dunia.Bandar kecil seperti Taj Ganji atau Mumtazabad dibina bagi pembinaan bazar dan pasar serta medan caravan.

2-3 juta pelancong datang setiap tahun dan 200,000 darinya pelancong asing terutama bulan Oktober, November dan Februari. Hon kereta tidak dibenarkan. Pelancong mestilah berjalan kaki dari tapak meletak kereta dan bas elektrik.

Mitos

Shah Jahan dikatakan mahu membina bangunan serupa yang di beri nama 'Taj Hitam' di seberang Sungai Jumna, Idea asalnya kononya daripada Jean-Baptiste Tavernier , seorang pengembara Eropah yang melawat bandar Agra pada 1665. Tetapi anaknya Aurangzeb menentang dan membuang marmar-marmar hitam ke dalam laut. Tetapi jejak eskavasi ke dalam Sungai Jumna pada 1990 hanya menemui marmar-marmar berwarna putih sahaja.

Kontroversi

Pada 2002, sekumpulan penganut Hindu mendakwa tapak asas bangunan Tal Mahal adalah kuil Hindu. Purushottam Nagesh Oak (lahir 1917) menyatakan tapak Taj Mahal itu masih ada ruin-ruin kuil Hindu dan mahu kerja-kerja arkeologi dilakukan.

Penulis P.N Oak ini juga mendakwa Kaabah di Mekah adalah jelmaan dewa Shiva. Beliau turut mendakwa makam Humayun, Akbar, Vatican, Kaabah , Stonehenge adalah kuil atau istana Hindu. Semua ini timbul berikutan sentimen anti-Islam di India. Ini berikutan dari kejayaan mereka merobohkan Masjid Babri .

Pada 2005, Amar Nath Mishra membawa petisyen ke Mahkamah Tinggi Allahabad . Beliau mendakwa Raja Hindu bernama Parmar Dev membina Taj Mahal pada 1196 masehi. Mereka mendakwa Taj Mahal berasal dari istilah 'Tejo-Mahalaya' iaitu nama lain bagi dewa Shiva.

Bukti

romance

really like this drama...selalu pinjam ngan sorang kakak masa kat keningau dulu..nk carila nanti..nak buat koleksi...heheheh





Promise Lyrics (Romance OST)
Singer: Be

Loving you Loving you kyou shijagil-ppunya
ije boyojulkkoya hanahana chogumsshik
Loving you Loving you norul wihae salgesso
nowa modunnun naesalmul nan huhwi-anhdorok Loving you

Loving you saranghae hansun-gan-do itjima
naega sarang-han-saram ojik-hana nonikka
Loving you Loving you amu-gok-jong-hajima
tugun-sulpumi chajawado nolji-gil-saram nanikkan

narun-han ohuwa talmun ojelsarasso.
nolmannagi jon kugena-yosso oh
huhwiman nama-itjiman kkutsunaniya
chamduro-itdon narulkkaewo irosolkkoya
modungol ta i-rhodo duryoji-a-nha
nul nawa hamkke-hae-jul no-issuni

Loving you Loving you kyou shijagil-ppunya
ije boyojulkkoya hanahana chogumsshik
Loving you Loving you norul wihae salgesso
nowa modunnun naesalmul nan huhwi-anhdorok Loving you

ajigun sotugetjiman narul-midojwo
idaero gunyang monujyogal namanikka
to himdun-gil naega do momchuji-anha
nul narul kidaryojul no-issuni

Loving you Loving you norul wihae salgesso
nowa modunnun naesalmul nan huhwi-anhdorok Loving you

_________

Korean Lyrics

Promise
비이(Be)

Loving you Loving you 겨우 시작일뿐야
이제 보여줄꺼야 하나하나 조금씩
Loving you Loving you 너를 위해 살겠어
너와 만드는 내삶을 난 후회않도록 Loving you

Loving you 사랑해 한순간도 잊지마
내가 사랑한사람 오직하나 너니까
Loving you Loving you 아무걱정하지마
더큰슬픔이 찾아와도 널지킬사람 나니깐

나른한 오후와 닮은 어젤살았어
널만나기 전 그게나였어
후회만 남아있지만 끝은 아니야
잠들어있던 나를깨워 일어설꺼야

모든걸 다 잃어도 두렵지않아
늘 나와 함께해줄 너있으니

Loving you Loving you 겨우 시작일뿐야
이제 보여줄꺼야 하나하나 조금씩
Loving you Loving you 너를 위해 살겠어
너와 만드는 내삶을 난 후회않도록 Loving you

아직은 서툴겠지만 나를믿어줘
이대로 그냥 무너져갈 나만이니까
더 힘든길 내가 더 멈추지않아
늘 나를 기다려줄 너있으니

Loving you Loving you 너를위해 살겠어
너와 만드는 내 삶을 난 후회않도록 Loving you

Sunday, September 13, 2009

GC??

Baru2 ada dapat berita yg rasanya memang menggembirakan aku,,cuma belum tahu kedudukannya..apapun, biar masa yg menentukan... aku jumpa artikel ni kat sebuah laman web.. untuk panduan semua pendidik d luar sana..

Jawatan Guru Cemerlang (GC) merupakan satu jawatan baru diwujudkan atas usaha bekas Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Tan Sri Datuk Dr. Wan Mohd. Zahid bin Mohd. Noordin sebagai insentif untuk menghargai jasa guru yang dedikasi dalam tugas pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
Lantikan GC adalah secara Khas Untuk Penyandang di mana guru yang dilantik ke jawatan itu akan membawa lantikan itu ke mana sahaja beliau berkhidmat. Terdapat dua kumpulan GC iaitu GC DG2 bagi PPP Siswazah dan GC DG4 bagi PPP Bukan Siswazah. Guru-guru yang dilantik ke jawatan GC akan menikmati tanggagaji dan elaun-elaun PPP DG2 atau DG4.

Tugas sebagai seorang GC bukanlah mudah, walaupun pada hakikatnya seorang GC itu tidak langsung menjalankan tugas pentadbiran tetapi semata-mata menjalankan tugas pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Cabaran yang paling besar bagi seorang GC adalah untuk membuktikan kecemerlangan dirinya sebagaimana yang diharap oleh semua pihak. GC perlu menonjolkan dirinya dan seharusnya menjadi pemangkin untuk membawa perubahan dalam iklim sekolah di mana beliau bertugas.
Dalam menghadapi cabaran demi memenuhi jangkaan yang amat tinggi terhadap dirinya, seringkali GC berada dalam keadaan yang tertekan. Seorang GC tetap merupakan seorang insan biasa dengan mempunyai kelebihan-kelebihan tertentu berbanding rakan guru yang lain. Seorang GC tidak perlu menjadi hamba kepada keadaan sehingga terpaksa bekerja di luar kemampuan dirinya. Walau bagaimanapun GC sentiasa menjalankan tugasnya sebaik mungkin.

GC adalah guru yang proaktif, melakukan apa yang difikirkan perlu mengikut keadaan tanpa menunggu arahan. Seorang GC harus ‘membawa cuacanya sendiri’ bekerja dalam keadaan yang redha tanpa terpaksa, sentiasa senyum dan riang selalu.
Faktor utama kejayaan seorang insan adalah kebolehan dirinya mengurus suasana kerjanya. Seorang GC perlu berkebolehan menguasai suasana sekelilingnya dan tidak membiarkan dirinya dikuasai oleh suasana. GC perlu mempunyai ‘ruang kebebasan’ sendiri dan berada dalam suasana di mana ‘tidak sesiapa boleh menyakiti dirinya tanpa kebenaran atau kerelaan dirinya’. No one can hurt you without your consent. Sifat-sifat ini perlu ada dan wujud dalam setiap GC yang berjaya.

Sesungguhnya memang ada guru yang bimbang dan enggan memohon jawatan GC kerana khuatir akan kemampuan untuk menghadapi segala cabaran. Prosedur lantikan GC bukannya mudah, seorang guru itu akan dinilai oleh semua pihak, pentadbir, rakan sejawatan dan yang paling penting pelanggannya, iaitu murid-muridnya. Oleh itu, seorang GC bukanlah calang-calang orangnya. Lantikan ini tidak berasaskan senioriti tetapi semata-mata berasaskan kredibiliti dirinya. Tidak perlu ada yang dengki kerana lantikan ke jawatan GC tidak merebut peluang kenaikan pangkat sesiapa kerana jawatan itu tidak berasaskan kekosongan jawatan tetapi berasaskan kelayakan dan kemampuan.

Berikut adalah beberapa sifat yang patut ada pada seorang guru yang cemerlang:

    • They know their subjects well and it shows
    • They are incredibly enthusiastic about their subject and it shows
    • They like the people they are teaching and it shows
    • They are creative and it shows
    • They have a sense of humor and it shows
    • They care and it shows
Segala sifat yang ada perlu dibuktikan, supaya ‘it shows’. Dengan kriteria-kriteria di atas, seorang guru tidak perlu bimbang dan risau untuk menerima lantikan sebagai guru cemerlang. Jika anda berjaya dilantik sebagai GC, sudah pasti anda mempunyai kebanyakan ciri di atas walaupun mungkin tidak semuanya. Oleh itu, anda sememangnya cemerlang dan teruskan tugas anda sebaik mungkin tanpa merasa tertekan. Lakukan kerja sebaik mungkin mengikut kemampuan sebagai insan.



Tuesday, September 8, 2009

down..


hari ni adalah hari down sedunia bagi aku..adeii..banyak betol benda yg merosakkan mood aku hari ni termasuklah bila aku terpaksa mem'pembaris'kan pelajar
aku sampai merah tangan diaorang
..semuanya sebab malas buat kerja sekolah..bulan posa pun banyak cakap..keje sembang ja..


tension sangat aku rasa ari ni..rasa bersalah pun ada..yelah..bulan2 puasa antam anak orang..huhuh..aku tengok pun aku tau sakit [walaupun kesemua yg aku bedal tu lelaki]..adeiii..apa nk jadi.....nk release tension punya pasal ari ni seharian aku lepak kt fb main game..huhuhuh..puas hati aku...


sekarang ni rasa nk bercuti ja..tambah2 dekat nk raya ni..kan best kalo dapat g shopping...

nk g holiday gak..tapi pas raya la...cuti sekolah nantiler...huhuhuh..

Sunday, September 6, 2009

I Love You



i love you for giving your heart to me
and trusting me with your pride...
i love you for wanting me
and needing me by your side...

I love you for the emotions
i never knew i have..
i love you for making me smile
whenever i feel sad..

i love you for your thoughts of me
where i'm always on your mind...
i love you for finding that part of me
that i never thought i'd found..

i love you for the way you are
and for how you make me feel
But most of all
i love you
Because i know you are MINE for real..

i'm missing u...

I miss you when something really good happens, because you are the one I want to share it with.

I miss you when something is troubling me, because you are the one who understands me so well.

I miss you when I laugh and cry because i know that you are the one that makes my laughter grow and my tears disappear.

I miss you all the time, but I miss you most when i lay awake at night and think of all the wonderful times we spent with each other; for those were some of the best times of my life .

IKLAN LAGI!