Monday, February 1, 2010

Biadap

wahh,..dah masuk bulan 2..kejap jer erk masa berlalu..apa berita pasal skul..hmm..merentas desa yg sepatotnya akan berlangsung khamis ni dibatalkan sehingga satu masa yg akan diumumkan kelak...
hari ni pengajaran dan pembelajaran macam biasa..cuma adalah manusia2 yg cuba mengugat tahap kesabaranku..aku tak faham kenapa ramai pelajar sekarang yg begitu biadap..tak macam zaman aku dulu.,,
rasa takot dan hormat pada cikgu amat menebal...nak buat cikgu marah jauh sama sekali..takot ilmu tak berkat... aku sayangkan cikgu aku...
budi yang mereka taburkan terasa tak mungkin aku balas untuk seumur hidup aku..
tapi kenapa lain benar senarionya zaman sekarang... ada yang berani meninggi suara, menganggap guru seperti tunggul kayu yang bernyawa dalam kelas... bila ditegur, pasti ada yang tarik muka, tak puas hati..seolah-olah guru pula yang salah... di mana silapnya?? apakah tugas guru hanya untuk menyampaikan ilmu..bagaimana pula dengan tugas mendidik akhlak dan perilaku pelajar..kalo sampaikan hendak menjentik tak boleh bagaimanalah?
banyak kisah2 yang keluar sejak kebelakangan ni yang mencalar profession perguruan...
aku cuma mampu tersenyum sinis... dunia perguruan,.
hanya guru yang memahami.. hanya yang pernah melalui pengalaman berdepan dengan
pelajar yang "kurang ajar" saja yang memahami... Mungkin ada baiknya setiap bilik darjah mempunyai CCTVnya sendiri..supaya dunia luar dapat menjadi saksi kisah sebenar,
SUKA DUKA seorang guru menyampaikan ilmu untuk anak bangsa...
mujurla dalam kepahitan itu, ada juga pelajar yang aku sayangi...
dalam ramai2 ada yang masih menjadi
PENAWAR HATI...

4 comments:

  1. dasat kan sekarang nie anis...bdk2 zaman skg..x mcm kta dlu2...marah ke cikgu kt kta..kta anggap teguran yg baik..

    ReplyDelete
  2. betol tu kak..kalo tak cukup sabar teruk la.. betol tu, kalo dulu apa yg cikgu marah kita anggap teguran, tapi budak2 sekarang anggap kita nak ajak lawan..adeii..peninnn...

    ReplyDelete
  3. entahlah prob murid kurang ajar ni rasanya cik gu kenalebih advance lg.

    ReplyDelete
  4. en azman..yalor...bebudak dah terlebih advance.. cikgu cikgi kena terlebih2 advance lagi ler...

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!