Monday, April 12, 2010

Yang Terbaik Buatku...

baru2 ni cik ada telah tagged kan sebuah note di facebook untuk kawan2nya termasuk untukku.. rasa sangat terharu bila baca note itu... betapa pentingnya menghargai seseorang yang hadir dalam hidup kita walau siapapun dia.. mungkin dia ada kekurangan,namun fitrah pasangan manusia saling lengkap melengkapi.. Alangkah indahnya hidup bila janji dan sumpah yang dilafazkan tidak dimungkiri..

semasa membuat pilihan pasangan, mcm2 kriteria yg diperhatikan... cuma kadang2 kita perlu sedar semua manusia punya kelemahan dan kelebihan.. walau siapapunyg kita pilih sebagai pasangan, dia adalah yang paling cantik dan paling baik di mata kita. Semoga pilihan kita itu juga yang paling tepat dan akan menerima kita seadanya,,

inilah NOTE nya .

PELAJAR:
Cikgu, mcm mane kita nak pilih seseorang yg terbaik sbg org yg paling kita syg? Mcm mane juga kasih syg itu nak berkekalan?

CIKGU:
Oh, awak nak tahu ke? Emmm... baiklah, skrg kamu buat apa yg saya suruh. Ikut je ye... mungkin kamu akn dpt apa jwpnnya.

PELAJAR:
Baiklah... apa yg saya harus buat?

CIKGU:
Kamu pergi ke pdg sekolah yg berada di luar kelas skrg juga. kamu berjln di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di dpn kamu, pilih mane yg PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lg walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yg PALING cantik yg berada di dpn kamu tersebut dan slps itu bawa blk ke kelas.

PELAJAR:
Ok. Saya pergi skrg dan buat apa yg cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yg berada ditangannya. Maka cikgu pun bertanya kpd pelajar tersebut.

CIKGU:
Mana rumput yg cikgu suruh petik?

PELAJAR:
Oh, td saya berjln di ats rumput dan sambil memandang rumput yg berada di situ, saya carilah yang paling cantik. Mmg ada byk yg cantik tapi cikgu kata petik yg paling cantik maka saya pun terus berjln ke dpn sambil mencari yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang lg. Tapi sampai di penghujung padang, sy tak jumpa pun yg paling cantik. Mungkin ada diantara yg di belakang sy sblm itu tapi cikgu ckp x boleh menoleh ke belakang semula, jd tiadalah rumput yg saya boleh petik.

CIKGU:
Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita tlh berjumpa dgn seseorang yg kita syg, jgnlah kita hendak mencari lg yg lebih baik drpd itu. Kita patut hargai org yg berada di dpn kita sebaik-baiknya. Jgnlah kita menoleh ke belakang lg krn yg berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga syg itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun byk perkara yg menggugat perhubungan tersebut.Dan ingatlah, org yg kita syg itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan byk lg yg cantik dan baik seperti rumput td. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lg, maka barulah kita mulakan sekali lg.Maka sayangilah org yg berada di dpn kita dgn tulus dan ikhlas ...

p/s: tetap menerima dia seadanya dan tidak mungkin berpaling ke belakang lagi walau apapun halangan yang bakal ditempuhi... sebab dia yg terbaik buatku... ;-)

37 comments:

  1. like dis entry....so much!! *in luv

    ReplyDelete
  2. akak pun suka..bestkan...sayu jer bila baca... hargai cik abe dehhhh!!... ;-)

    ReplyDelete
  3. hhihih... kisah imam ghazali dan murid muridnya yang di ubah suai mengikut citarasa glokal.. hehehhee

    ReplyDelete
  4. ya, manusia kreatif... rasa tenang bila dengar kata2 tu...abg biin dah jumpa yg terbaik ker??hehehe

    ReplyDelete
  5. sayangi la orang yang berada depan kte, dekat ngan kte...hmmm~

    'abe' uh one of d person dat i luv most...aishitemas! (malu...malu...wat statement gini *blushing...ngee~)

    ReplyDelete
  6. hahaha..blushing eh??? senyum sampai telinga tu eh??hehehe... bagus elya bagi cik abe note neh..akak pun ada bg kat seseorang gak..heheheh

    ReplyDelete
  7. Hikhikhik~ slalu jer bagi note2 macam ni kat 'abe'..

    ReplyDelete
  8. yang terbaik???
    macamana nak tahu itu yang terbaek???
    masih menunggu petunjuk dari langit lagi... mencari dan terus mencari....:-)

    ReplyDelete
  9. elya : "sayangilah orang yang di depan anda" tu tak kena tuh.... sayangilah orang yang di samping anda ... hehhehe tu macam agak betol...

    ReplyDelete
  10. adeh!! en.smtabiin, awat yg lurus bendul sngat neh.... (sambil hantok2 kepala kat dinding)

    ReplyDelete
  11. semoga pencarian tu berakhir satu ari nanti..InsyaAllah..akan ada jugak yg terbaik antara yg terbaik...

    ReplyDelete
  12. elyaaa.... jangan la hantuk kepala kat dinding.... tak baik untuk kesihatan.... nangis kang abe tersayang tuh.....

    ReplyDelete
  13. hihih... pabila sampai masa dan ketikanya pasti akan ada jugak....

    ReplyDelete
  14. hahaha...elya memangla abg biin..dia syg org kat depan je..sapa2 duk depan dia dia mesti sayang...kalo yg duk kiri kanan, belakang dia tak layan..hahaha

    ReplyDelete
  15. ooo... cikgu dah tak mau berpaling kebelakang dah ker????

    ReplyDelete
  16. abg biin ~ insyaAllah..

    Elya~ hantuk kuat skit tau..hehehehe

    ReplyDelete
  17. baguss..!!! dah sampai masa jangan lupa kabo kabo....

    ReplyDelete
  18. hahaha~~ korang neh klakar la...macam shin chan...wwoooowowoooo~~ golek2

    ReplyDelete
  19. hahhahhahaa..... saja ikut elya gelak....:-)

    ReplyDelete
  20. abg biin~ xnk pandang belakang dah...terus ke hadapan.. bersyukur dengan apa yg ada sekarang..

    ReplyDelete
  21. elya~ mcm sin chan?? sin chan pandai tulis blog dan bagi komen ker???hehehehe

    ReplyDelete
  22. hahahahaha....tumpang gelak gak mcm elya....

    ReplyDelete
  23. pandai ke x pandai ke....'ada aku kesah???' hoooohoho~

    nak gak kate akak n en.biin neh klakar mcam shin chan...=P

    ReplyDelete
  24. kelakar ke xkelakar ke..."ada aku kesah???
    hooooohoho~ ;-P

    ReplyDelete
  25. shin chan kesah!!! (sambil angguk2 kepala tanda setuju)

    ReplyDelete
  26. hohohoh...elya la tu shin chan eh???sebab angguk2 tanda setuju..hehehe... comelnya shin chan akak neh..hahaha

    ReplyDelete
  27. tak kesah poonn......
    biarkan dia kesah sensorang....

    ReplyDelete
  28. hehehe..ye kan...biar elya kesah sorang2...hahah

    ReplyDelete
  29. sy x kate sy yang kesah... "haku x kesah keyh...nop!!"

    shin chan yang kesah...@_@

    ReplyDelete
  30. en.biin chan.... (cam pelik jer munyik!! errkk =P)

    hahahha~~ golek2 gelak weh!!

    ReplyDelete
  31. kalau pelik tu namanya tak sesweii.... tak leh pakai....:P

    ReplyDelete
  32. elya ada berkata2 ke kat sini??bukan semuanya bertaip ker??...hehehe...xper...aiman tak kesah..hahaha

    abg biin~ mcm ngam jer nama elya chan tu kan???hehehehe.. chan mali chan...oiiii

    ReplyDelete
  33. jogek lambak....yeehhhaaa~~ jom kak anis jom...poco2..hakhakhakhakh

    ReplyDelete
  34. hahahah..jom,,akak nak poco2 dah neh... (tukar topik ler uh)..huh...

    ReplyDelete
  35. elya chan memang sesweii..... chan mari chan.... hehhe
    dia memang selalu tukar tukar topik... bantak kan topik yang perlu dihabiskan...

    ReplyDelete
  36. hehehe..missing in action dah dia tu abg biin..heheheh

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!