Monday, May 24, 2010

dadidu,,..

Apa cerita menarik erk..ekceli sepanjang minggu exam ni aku seolah-olah berpuasa..berpuasa dari marah2, bebel2 dalam kelas..hehehe.. tapi hari ni aku kembali kepada rutin harian.

citernya mcm neh..dalam kelas exam tu adala2-3 org bebudak ni yang memang tak makan saman.. yang sorang tu baru jer pas kena gantung sekolah, diberi peluang datang belajar balik pun masih tak insap2.. masa exam pun nk borak ngan kawan..mulut tak reti diam..kalo tak tidor agaknya 24-7 la dia cakap tanpa henti.. agaknya masa tidor pun dia mengigau.. tidor sambil bercakap.huh.. bila aku marah2 senyap kejap, pastu mula balik sampai aku rasa nak geget2 ja bbudak tu..

last2 bila cikgu lain ganti masuk aku pun bagitau la cikgu tu yg makhluk 3 ekor tu tak behenti bercakap. pandai pulak mamat tu menjawab " ala, cikgu bukan marah kami..cikgu marah cikgu lambat masuk" adeiii..rasa nak lempang jer bebudak tu... mujur sahabat aku yg cikgu tu memang dah faham perangai bebudak tu.. kalo nak tahu itula senario budak2 zaman sekarang kat sekolah.bukan semua mcm tu tapi kebanyakan yg aku jumpa memang jenis itu.. tak tahu menghormati guru. yg peliknya bile bagitau mak bapak, mesti diaorang kena backing..anak saya baik..anak saya hormat org tua... huh..patotnya ada cctv dalam setiap kelas..baru satu dunia tau apa yg dilalui oleh setiap guru...

hah,satu lagi..,masa duk menjaga2 exam tu gak aku nampak sorang budak ni kusyuk duk lempar2 sesuatu kat atas meja,,aku ingatkan apa..sekali p dekat.. aduii.. ni hah..

ini rupanya cara dia mendapatkan jawapan soalan objektif..bukan tembak dah..labung2 jer.. akupun tak tau bila budak2 ni nak berubah... SPM lagi beberapa bulan tapi langsung takda usaha memperbaiki diri..salah gurukah???gurukah yang mengajar mereka membaling dadu untuk mendapatkan jawapan.. ???.org akan berkata"guru tak pandai mengajar' "guru takpandai tarik perhatian pelajar' "teknik guru mengajar tak bagus"... apa juga kata2 orang..hanya yang melalui saja yg tahu susah senang nya mendidik... berat mata memandang..berat lagi bahu memikul......



~jojoe~

6 comments:

  1. mak aihh...sampai cmnie sekali ek..? bdk2 zaman skg...lebih terer dr zaman kite dlu....siannye...

    ReplyDelete
  2. apa nak heran cikgu... sekarang ni kan judi sudah di"halal"kan.... ini lah permulaannyaa.... kesan psikologi yang tak difikirkan sebelum membuat keputusan.....

    ReplyDelete
  3. tu arr kak..bila anis mintak tangkap gambar dadu tu bukan main sronok lagi dia..tak taula.. mcm ni ler budak zaman skrang...

    ReplyDelete
  4. heheh... bebudak ni dah sepatutnya kena antar kaunseling.. kalo main dam ular ngan dadu tu takperkan abg biin??heheh

    ReplyDelete
  5. persoalnnya bukan pasal main dam ular... kalau sejak kecil sudah didedah dan dibiasakan diri dengan dadu, besar memang tak akan rasa "kekok" untuk bermain dadu... orang besar tak kan gunakan dadu untuk dam ular...

    ReplyDelete
  6. ya kah???abis tu guna apa?hehehe... hamboi..seriusnya abg biin eh???sbarrr..sabarrr...

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!