Sunday, August 1, 2010

私は十分に古いんだよ!

Hari Ahad, pukul 6.oo petang aku akan berada tepat depan tv3.. ternanti program jepun bertajuk 私は十分に古いんだよ!(i'm Old Enough!).. program ni menayangkan aksi kanak2 jepun berdikari... cute sangat tengok...

Orang jepun memang terkenal dengan disiplin yang kuat. begitu juga dengan cara mereka mendidik anak2 mereka sejak kecil. bayangkan kanak2 berumur 5-6 tahun disuruh keluar rumah untuk membeli barang.Melintas jalanraya, berjalan di khayalak ramai yang saiz badan berganda lebih besar dari mereka sendiri...sangat berdikari dan comel juga..

terfikir juga adakah ibubapa mereka tidak takot jika anak mereka diculik atau hilang???.. mcm yang berlaku di negara kita, main di taman permainan bersendirian pun sudah merbahaya apalagi menyuruh anak membeli barang di pasaraya di bandar yang sibuk... fikir-fikirkanla...






~jojoe~

6 comments:

  1. agaknye kt jepun xde penculik yg suke culik knk2 kot..
    diorg syg ngan knk2 sbb comel..hehee..
    dr culik knk2 baik culik org kaya yg bnyk duit..;p

    ReplyDelete
  2. budaya sstgh tmpt kot yg wat keadaan jd bhya..mgkin hukuman yg dkenakan djepun pd penculik berat berbanding d m'sia..ermm

    ReplyDelete
  3. nourul~begitula adanya kan??hehehe... semua suka kanak2 kat jepun tu...

    ReplyDelete
  4. fyza~akak pun rasa mcm tu... bukan stakat hormat org yg tua..yg muda pun depa sayang dan hormat... ;-)

    ReplyDelete
  5. best ke cite tuh? tiap2 ari ahad ade eh?? beauty jarang lekat kat umah la ujung minggu... ade je program nye... hui...=)

    ReplyDelete
  6. best... bleh tengok budak tiut tau beauty... syok tengok kerenah diaorang..ada yg salah beli barangla.nangis sebab penat bawa barangla.mcm2....cuba la tengok nanti k??

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!