Tuesday, October 26, 2010

histeria

ni bukan tajuk filem tu... dah basi dah pun filem tu... yg aku nk citer ni histeria yg betul2 berlaku kemarin waktu persekolahan..pertama kali selepas 2tahun aku kat sini aku dapat tengok fenomena ni live depan mata. seawal jam8 pagi dah ada dah pelajar yg terjerit2 histeria. pastu mula berjangkit2 dari satu bangunan ke bangunan lain..gempar gak rasa masa tu..sampai semua kena kumpul kat dataran perhimpunan..kalo tak kumpul kang ada yg terjun bangunan ke apa tak ke naya? ada gak yg terjerit sambil tendang meja kerusi dan pecah kan tingkap..huhuh..
kul 9, di dataran perhimpunan bacaan yasin dimulakan.. dalam pada tu dah berbelas2 pelajar histeria dan cuba ditenangkan.. lepas bacaan yasin 2-3 org lagi kena .. last2 semua pelajar diarah pulang dalam pukul 1030 mcm tu..cikgu-cikgi masih kena tunggu sampai waktu balik cam biasa. aku tak sempat ambik gambar budak2 yg histeria tu... yelah, duk sibuk cool kan diaorang ja..bila sekolah dah sunyi sepi barula sempat snap gambar.


.meremang gak bulu roma..huhuh.... hmm..harap2 hari ni semuanya berjalan lancar dan tak berulang lg...nauzubillah..
~jojoe~

15 comments:

  1. Assalamualaikum...

    haihh...ngeri nyaa...seram je tgk bangunan tu.Nampak sangat bdk2 skrg lemah semangat.Sbb sapa yg lemah semangat mudah terkena.

    ReplyDelete
  2. Kejadian histeria mmg biasa berlaku di sekolah terutamanya kat budak pompuan. Paling senang kena kepada mereka yg datang bulan. Ini hanyalah gangguan jin. Dari segi sains ada penjelasannya yg tersendiri.... tp sains tak dpt membuktikan tatacara tindakan makhluk halus ni.

    ReplyDelete
  3. dlu masa stdy sllu sgt jd kes histeria..live dpn mata..siap kena pegang org yg histeria 2 lg..takut..huhu

    ReplyDelete
  4. slalu dok asrama skola teknik slalu gak tgok pompuan2 nih kena histeria..tp ramai yg histeria ni yg pelajar bermasalah yg baik2 ni jarang..itu sbg peringatan bhw kat dunia ni bkn kita je yg numpang ade mahluk lain..
    sekian.. hehee..
    salam singgah

    ReplyDelete
  5. wsalam kak..
    mcm tula..ramai yg ikut hati dan rasa takot tu...tapi memang ada benda halus tu..cikgu asrama bgtau td ada 3 ekor langsuir menumpang dalam badan sorang budak tu...huhuh

    ReplyDelete
  6. asmar~itulah..akupun tak berani nak komen benda2 mistik mcm ni...bukan kita satu2nya makhluk ciptaan Allah...yg penting minta perlindungan dariNya.

    ReplyDelete
  7. fyza~ tu la pasai...kuat betul..tak larat akak nk pegang..huhuh

    ReplyDelete
  8. budak kentang~ya betul tu...bukan kita satu2nya yg menumpang d bumi Allah ni... ;-)

    ReplyDelete
  9. Ayorkk..langsuir?? menakutkan jer..ish2...napa leh ada penumpang ye..ntah dtg dr mana gamaknye bende tuu? nau'zubillah...semoga kita terhindar dari itu semua.

    ReplyDelete
  10. ya.. katanya ada org luar buang dalam kawasan asrama..semalam benda tu dah ngamuk..seb baik semua budak pempuan asrama dah kena suruh balik...huhu... itula..minta dijauhkan la yer kan kak..

    ReplyDelete
  11. Sebelum turunnya Nabi Adam di bumi.... Bumi kita didiami oleh makhluk yg bernama jin. Diorg dah diami bumi beribu tahun sebelum manusia pertama jejak kaki di bumi lagi.

    Byk kerosakan yg dilakukan oleh makhluk ini sehinggakan malaikat mempertikaikan mengapa Allah menjadikan manusia (Adam) sedangkan makhluk yg sedia ada pun sudah buat byk kerosakan.... Allah berfirman lebih kurang macam ni.... Aku lebih mengetahui akan apa yg engkau tidak tahu.... Malaikat pun diam & mengikut perintah Allah untuk menyembah Nabi Adam. Sembah sebagai tanda hormat...

    Iblis yg bongkak & sombong kenara dijadikan dari api tidak mahu sembah & ikut suruhan Allah sebab merasakan dia lebih mulia dari Adam kerana dijadikan dari api. Allah melaknat Iblis.... Iblis memohon kepada Allah agar umurnya dipanjangkan sehingga hari kiamat & berjanji untuk memesongkan akidah setiap umat manusia di atas muka bumi.... Allah memperkenankan permintaan iblis itu & sampai skrg mmg itu lah keja diarg untuk memporak porandakan manusia.

    Ada 3 golongan makhluk ghaib... tidak termasuk malaikat.... Iblis, syaitan & jin.

    Iblis adalah raja.... macam PM lah.... ketua. Syaitan adalah menteri yg mengikut suruhan iblis & jin adalah pengikut. Ini istilah mudah supaya semua org paham.

    Seperti yg dikatakan awal tadi, jin dah beribu2 tahun wujud terlebih dahulu berbanding kita. Diorg ada di sekelliling kita & di mana2 saja dgn bilangan yg cukup bnyk.

    Jin boleh berkeluarga & beragama macam kita juga. Jin Islam juga wujud namun kena ingat sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia.... Kita tak boleh berkawan dgn jin walau jin islam apatah lg menggunakan knhidmat jin. Jatuh KUFUR.

    Disebabkan jumpa diorg yg terlalu byk tak hairan, kalau gangguan jin ada di mana2 saja. Tugas diorg cukup mudah untuk mengganggu kita. Diorg akan seronok bila kita takutkan diorg apatah lg bila ada manusia yang mengagunggkan & minta tolong diorglah pulak.... hancur harapan....

    Setiap jasad manusia ada laluan yg mudah dimasuki oleh jin. Mereka yg pendindingnya kuat yakni amalan, maka jin susah nak masuk. Keadaan perumpuan yg lemah semasa kedatangan haid membolehkan jin masuk dgn suka hati... tambah2 lagi ada makanan (darah).... mereka akan masuk & dok dalam rahim. Aku bukan nak takotkan semua sbb ini mmg hakikat.

    Bila seseorg manusia punyai semangat yg lemah akibat takot, maka itu adalah satu kelebihan buat jin untuk masuk & ambil alih tindakan & perilaku manusia tu....

    Hanya ayat al-quran saja yg mereka takuti. Skrg ni ramai pengamal perubatan, bomoh yg guna ayat suci yg digabungkan dgn mentera. Bacaan ayat suci tu hanya nak mengaburi mata kita supaya kita ingat yg dia buat rawatan Islam..... tp ada kemian, kain kuning, pulut kuning... apa kejadahnya? Sbb asap kemian adalah makanan jin & warna kain kuning itu adalah warna kekuatan jin.

    Panggilan panglima, khadam, wali oleh bomoh tu juga satu yg nak kaburi kita. Kita dok ingat roh org2 bail ataupun roh wali yg datang. Sedangkan roh org mati dah takda kena mengena dgn kehidupan & alam kita. Roh org mati sedang berada di alam barzakh... BUKAN ALAM KITA.

    Jadi apakah mereka? Jin lah.... bila mana rawatan itu menggunakan khidmat jin jatuh hukum SYIRIK.. sebab kita mempercayai ada kuasa lain yg kuat selain Allah malah kita mengagungkan pula kuasa tu....

    ...ketahuilah bahawa dosa menSYIRIKkan Allah, tidak akan diampunkanNYA berbanding dosa lain...

    .....mengapa kita harus menduakan Allah yg satu setelah segala nikmat yg melimpah ruah DIA berikan kepada kita?

    Sorry cikgu... panjang aku tulis. Bukan apa aku nak bg paham ja. Hehe..... Kalau ada apa2 yg tak paham, bolah tanya mereka yg arif.

    Wallahualam...

    ReplyDelete
  12. Mempercayai benda ghaib adalah salah satu rukun Iman yg WAJIB kita percaya.

    Selain alam akhirat yg bakal menjelma tak lama lagi...... ada kehidupan lain yg kita tak nampak..... itulah jin, syaitan & iblis...

    mereka ada disekeliling kita.... ada yg sentiasa mengganggu, membisikkan sesuatu agar kita terpesong dari jalan yg benar....

    ReplyDelete
  13. asmar~ tak apa..aku suka penjelasan hang.. memang dah makin paham terima kasih doctor..sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia..hmm...meremang bulu roma aku...tapi itula,..bebudak ni ada yang ikot perasaan takot..hari ni yg datang sekolah bleh kira ngan jari jer..yang lain semua fobia..adeiii..dah la nak SPM..

    ReplyDelete
  14. Sebab mengapa jin, setan boleh memasuki & menguasai kita dengan mudah jika tiada pendiding kerana, sebelum roh Nabi Adam A.S ditiupkan ke dalam jasadnya.... Iblis terlelbih dahulu masuk kedalam pembuluh darah dari hujung kaki.... menyelinap masuk hampir seluruh anggota badan & keluar ikut kepala....

    .... pastu dia kata manusia ada byk ruang kosong yg mudah untuk mereka masuk & hasuti manusia nanti...

    ... sebab atas kelemahan tu yg dia minta kepada Allah untuk dipanjangkan umur mereka sampai kiamat sebab nak menghasut & memesongkan akidah manusia.....

    ...jd mmg org yg lemah akan mudah dikuasai mereka....

    .. ada plak dua jenis histeria....
    1. mmg betul kena hasut...
    2. budak tu buat2 akibat mengada2, nak ambil perhatian.... bila baca ayat Kursi... apa benda pun tak jd.... nak jd camno, dia buat2 ja... budak camni, cuma luku kepala ja... habis cita. Haha...

    ReplyDelete
  15. tu la pasai..yg mengada2 nak tarik perhatian tu yg bikin panas..bukan stakat luku, siap kena bagi penampor jer... ustaz pun ada bgtau, kalo yg betul2 ni bila dekat rasa meremang... tp ada gak yg ustaz dekat tak rasa apa2..nak rasa apa kalo dia berlakon jer..hampeh tu,..

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!