Friday, May 20, 2011

Saya Marah ni!!



selama saya bertugas sebagai pendidik, antara perkara yang akan membuatkan saya marah adalah apabila pelajar MENIRU dalam peperiksaan,, saya memang akan MARAH.. tersangat MARAH. apalagi bila melibatkan banyak pelajar sehinggakan pelajar harapan saya sendiri pun meniru dalam peperiksaan baru2 ni.. apa kes??? kenapa sampai menipu..???

bagi saya, perbuatan meniru samala seperti mencuri...mencuri markah yang tidak sepatutnya menjadi milik mereka..jadi hukumya HARAM... mcm mana mereka boleh rasa gembira dengan markah yang tidak halal..di mana rasa kepuasan belajar itu..adakah semata-matanya dengan hanya mendapat markah yang tinggi???padahal markah itu bukan dari usaha mereka sendiri?? sebenarnya saya rasa sangat sedih dengan pemikiran mereka.. mereka tidak menghargai ilmu. hanya mencari kepuasan belajar dengan cara mudah...

mcm mana saya nak fahamkan mereka bahawa kejujuran itu sangat penting dalam hidup.. saya lebih gembira menanda kertas kelas belakang yang JUJUR... jadi saya dapat tahu kelemahan mereka..dapat membetulkan apa yang salah.. jika meniru mcm mana saya nak betulkan salah itu? mcm mana saya nak tahu kelemahan mereka..

setiap kali menanda kertas peperiksaan.., saya akan bersemangat..antara yang terawal habis menanda untuk kepuasan pelajar mengetahui markah dengan cepat..tapi sekarang..hari ini..melihat kertas yang ' tidak jujur ' itu membuatkan saya rasa sedih... :-(..

p/s: hanya mampu berdoa....
~jojoe~

6 comments:

  1. oke gambar last tu sangat LUCU oke! marah2 pun lawak lagi jojoe nih..;-p

    ReplyDelete
  2. sia suka tu gambar... hheheh

    ReplyDelete
  3. beauty~ marah2 sayang ..hehehe

    ReplyDelete
  4. jip~ mari kita praktikkan mau??hehehe

    ReplyDelete
  5. boleh dipertandingkan sebagai bahan inovasi rekacipta ni...

    ReplyDelete
  6. tp tu kertas jer..bagus letak besi..biar berat mau pusing2 tengok jawapan kawan..hehehe

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!