Sunday, September 18, 2011

Nasi Ayam 1Malaysia

16 September seperti yang kita sedia maklum adalah merupakan Hari Malaysia.. Selamat Hari Malaysia kepada semua.Seingat saya dulu,  masa kat sabah, semenanjung tak bercuti hari ni.. hanya untuk Sabah, tapi selepas Kerajaan isytiharkan 16September sebagai hari Malaysia, maka dapatla kita cuti tu..Kebetulan tahun ni  hari Malaysia jatuh pada hari Jumaat yang sememangnya sedia cuti untuk kawasan Utara, jadi cuti menjadi 3 hari untuk minggu ini.sampaila arini, Ahad...
so, saya ambik kesempatan untuk masak nasi Ayam minggu ni.. kiranya nama resipi ni, Nasi Ayam 1Malaysia..hehehe..
 ayam madu ... nyum nyum.... macam mana nk diet ni? ermmm...
ayam yang direbus dalam sup diangkat campur ngan madu, sos tiram dan kicap lalu digoreng..
 nasi yang sedia dimakan...
saya panaskan mentega, masukkan kulit kayu manis,bunga lawang, bawang putih, halia 
pastu saya masukkan beras yang dah dibasuh+ daun pandan .. goreng kejap, pastu masukkan sup  dan masak ajer macam biasa...
 aksesori tambahan..
untuk kuah kicap, saya letak sup sikit+kicap manis
untuk kuah merah tu saya blender cili merah+cili padi+cuka+garam+gula+air masak skit...
 sup ayam yang sedap..hehehe..mintak puji...  :-)
tumis jer bawang putih, serai, halia, kulit kayu manis semua..pastu masuk ayam, air, kiub pati ayam, sup bonjut semuala... pandai2 ler adjust rasanya yer..oh ya.. saya ada masukkan lobak merah and tomato gak..hehehe

 taraaa.siap sudah untuk dimamam.... NASI AYAM 1Malaysia... hehehe... nyum3..

~jojoe~

4 comments:

  1. sedapnyaaaaaa jojoe sayang...... teliur beauty nengok... ;-)

    ReplyDelete
  2. tq dear..memang sedap..cubala masak untuk hubby..hehehe..

    ReplyDelete
  3. heheh.. nasi ayam da selalu buat... nak try buat nasi arab ;-)

    ReplyDelete
  4. wah2..nasi arab???..ahah..jgn lupa letak resipi kat blog kalo buat eh?leh jojoe cuba...heheheh

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!