Thursday, December 15, 2011

Puding Roti Beta..

 Sejak2 beli oven neh, makin rajin lak saya ke dapur..hehe (mintak puji)... bakar ayam, bakar itu bakar ini..tapi bab2 bakar kek saya memang blum cuba..xbrani..tkot xsedap..tp one day saya mesti cuba la.. Hari ni bila tengok tarikh luput roti esok, saya rasa sayang lak nk buang roti yg masih banyak..so, saya mencari2 resipi untuk wat puding roti yang paling sempoi..(paling senang la..)heheh..last2 saya jumpa resipi ni..memang sempoi..sekejap jer saya dah dapat bakar pudingnya...

Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 4 keping roti, disapu mentega(oppsss..saya lupa sapu)
  • 450ml susu segar (xder..so, saya ganti ngan 1/2 cawan susu pekat campur air panas)
  • 3 biji telur (telur ada sebiji jer dalam fridge)
  • 25g gula ( 2 sudu)
  • 1 sudu besar tepung kastard (seb baik ada stok)

Cara-cara

  1. Potong roti sesuka hati dan susun di dalam loyang.
  2. Panaskan susu di atas api(jangan sampai mendidih).( saya guna air panas+susu pekat je)
  3. Pukul telur dan gula sampai kembang dan masukkan susu yang telah dipanaskan.
  4. Masukkan tepung kastard dan kacau hingga sebati.
  5. Tuang campuran atas susunan roti. Biarkan selama 15minit supaya roti kembang.
  6. Bakar 20-30min pada suhu 180. Kemudian sejukkan.
dan hasilnya.... taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..



sedap okeh..tak caya..cuba la sendiri..hehehe...
~jojoe~

2 comments:

  1. nak try jugak! ok kah tu kalau pakai microwave? malas bah mau kasi keluar oven dari dalam kotak. hihihi..

    ReplyDelete
  2. mcm ok jugak..ada yg masak kukus jgak..cubala windi..mmg sempoi jer resipinya..very easy..and sadappp...hehehe

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!