Saturday, September 15, 2012

Cincin Kahwin

Minggu lepas saya menerima khabar gembira. Perancangan untuk tahun depan bermula..pening jugak nak pikir soal tu.. salah satu benda yang saya nk cari adalah cincin untuk si dia...so saya bertanya pada MR google..rupanya banyak jugak yer entry berkaitan cincin untuk lelaki ni..memang umum dah sedia tahu HARAM bagi lelaki untuk memakai cincin suasa..jadi saya bercadang mencari cincin silver atau platinum. sekali terbaca plak dalam sebuah blog ni mengatakan lelaki tidak boleh memakai cincin tunang atau kawin..kerana ia merujuk kepada peniruan budaya barat... pening plak saya... jumpa lagi sebuah blog ni... lain pulak ceritanya..

"Yang mustahak ialah untuk mengetahui hukum memakainya. Memakai cincin tunang atau cincin perkahwinan tidak dianggap salah dari segi perspektif Islam, sebagaimana tidak ada nas yg menentukan ini. Ia juga tidak di anggap meniru-niru perbuatan kaum kafir."

ini plak jawapan dalam sebuah forum yang saya jumpa:

أما خاتم الفضة فيباح باتفاق اللأئمة فإنه قد صح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه اتخذ خاتما من فضة ، وأن أصحابه اتخذوا خواتيم ، بخلاف خاتم الذهب فإنها حرام باتفاق الأئمة الأربعة ؛
“Bagi cincin Perak, adalah dibenarkan menurut sepakat Imam-Imam, kerana sesungguhnya ia sahih datang dari riwayat bahawa Nabi memiliki cincin Perak, dan sesungguhnya para sahabatnya juga memakai cincin. Ini berbeza dengan Emas, yang diharamkan oleh sepakat Imam-Imam yang empat” [Majmu' Fataawa 25/63-65].

Radd no 3.
Banyak umat Islam menyerupai non-muslim:

1. angpow Raya meniru kaum Cina
2. pakai tali leher bg lelaki ketika kerja
3. sambutan birthday



dan lagi..
Kesimpulannya : Halal bagi lelaki memakai platinum dan haram baginya untuk memakai emas putih. Bagaimanapun yang terpilih tetap perak bagi orang lelaki, kerana ia adalah sunnah Nabi SAW jua.

Ust Zaharuddin Abd Rahman
12 Feb 2007
24 Muharram 1427

jadi, bolehla maksudnya tu kan? lgpun tujuan untuk tanda perkahwinan, bukan untuk hiasan mahupun meniru budaya lain..saya akan mencari cincin Platinum untuk si dia..




ataupun perak,..


agak-agak yang mana satu pilihan si dia yer?hehehehe

~jojoe~

7 comments:

  1. Eeee!! cant wait for the big day!!! Good luck for the preparation cigu!! huhuhu :)

    ReplyDelete
  2. G diamoney jewellary..bnyak cincin laki cantik2..sy beli cincin hubby kat situ la. Puas hati!

    ReplyDelete
  3. @Elya,.. : tp kat utara ni ada ker cawangannya...ada gak dengar sal kedai tu...tp xtaula sini ada ke tak...huhuhu

    ReplyDelete
  4. bila hari bahagia tu joe... seronoknya ya Allah- tahniah joe

    _rai

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah tahun dpn..masih dalam perancangan..kalo ada jodoh bertemu jua...Insyaallah..amin

      Delete
  5. Bila baca cerita nie... saya terkejut gak... apa pun saya setuju dengan awak...
    post nih akan di share di fb.. thanks for this info..

    Check out my web-site ... Tips Puaskan Pasangan

    ReplyDelete

bling bling

IKLAN LAGI!