Sunday, November 4, 2012

Kolestrol

let's talk about cholestrol...chewaahhh,,sebenarnya saya sangat risau dengan kolestrol ni.. yelah..usia pun bukan muda lagi.bila test blood plak mcm tinggi sangat kolestrol ni...
Bila belajar sains, kita tahu kolestrol jugak sebenarnya penting untuk badan..tp kalo berlebihan boleh membawa kepada penyakit jantung...huhuh... so, sebab tu sekarang saya menjinakkan diri makan makanan yg rendah kolestrol dan tinggi omega-3,6 and 9...
Kekurangan asid lemak omega-3, 6 dan 9 boleh menyebabkan ruam kulit, keletihan, sistem kekebalan badan rendah, infertilitas dan masalah pada sistem pembiakan. Sebuah kajian pada tahun 2002 olehAmerican Heart Association menunjukkan hubungan antara pengambilan omega-3,6,9 dengan pengurangkan penyakit kardiovaskular. Pengambilan omega-3, 6 dan 9 juga membantu menyekat kalori berlebihan daripada terus masuk ke badan dan disimpan sebagai lemak.
sebab tu lah saya makan salmon.. hehehe... sebab salmon kaya dengan omega3... omega 6 pulak boleh dijumpai dalam kuning telur, minyak sayur dan kekacang.Omega-9 merupakan asid lemak yang ditemui dalam minyak zaitun, minyak nabati, alpukat dan kacang-kacang. Omega-9 menurunkan paras kolesterol dan memperkuatkan sistem kekebalan badan. Omega-9 dapat dihasilkan dari omega-6 dan omega-3.
saya jugak ambil supplement nih.. EPA DHA yang kaya dengan omega.. 3 biji sehari..
 alhamdulillah..semalam bila check kolestrol,bacaan ni yang saya dapat... okla tu kan... 





~jojoe~

No comments:

Post a Comment

bling bling

IKLAN LAGI!