Monday, December 24, 2012

Hutang!

sedihnya saya bila jadi mcm ni.. bila ada yang mengambil kesempatan.. kenapala saya ni baik sangat... kadang2 rasa nak menangis mengenangkan kebodohan diri..benar kata orang.." BUAT BAIK BERPADA_PADA buat jahat jangan sekali".. sekarang diri sendiri yang teraniaya...
sekarang ni saya dibelenggu dengan 2 masalah..kedua-duanya melibatkan soal DUIT... bila memberi hutang dan manusia tu enggan membayar hutang.. mcam2 alasan diberi... yang pertama tu dari bulan 6 lagi..sampai sekarang..bertangguh2 sehingga 6 bulan... kadang2 saya terfikir..ada juga manusia yang mcm ni kan? cakap xmampu bayar padahal mampu pulak melangsungkan perkahwinan 3 hari yang lalu!!... memang sangat menyakitkan hati...selfish!!! pentingkan diri sendiri... saya memang xpernah rasa benci dan geram kat orang mcm sekarang ni...
satu lagi masalah pun soal yang sama juga..xnak bayar..semuanya salah saya ..kerana simpati..kerana kesian dan niat nak menolong saya terlupa yang manusia ni rambut saja sama hitam..tapi hati lain-lain..simpati kerana dia OKU membuatkan saya rugi bukan seratus dua ratus tapi  seribu lebih..berisghtifar panjang saya... Syukur Tuhan sedarkan saya sehingga saya membatalkan urusan saya dengannya...jika tidak mungkin lebih dari itu saya rugi dan tidak mendapat setimpal dengan apa yg saya bayar..
lepas ni saya berjanji akan lebih berhati-hati dan akan mendengar nasihat orang yang tersayang.. saya xnak tertipu lagi..berkaitan hutang itu,, saya xkan halalkan dunia akhirat..dan apa yang saya tahu, doa orang yang teraniaya itu akan dimakbulkan Tuhan..InsyaAllah..Amin...

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Jiwa seorang mukmin tergantung kerana hutangnya, sampai hutang itu dilunaskannya.” (HR. At Tirmidzi)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Orang yang mati syahid diampuni semua dosanya kecuali hutangnya.” (HR. Muslim)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: "Demi yang jiwaku ada ditanganNya, seandainya seorang laki-laki terbunuh di jalan Allah, kemudian dihidupkan lagi, lalu dia terbunuh lagi dua kali, dan dia masih ada hutang, maka dia tidak akan masuk syurga sampai hutang itu dilunaskan." (HR. Ahmad)

Al Qadhi ‘Iyadh Rahimahullah menjelaskan bahwa hak-hak yang terkaitan dengan manusia mesti diselesaikan sesama manusia. (Ikmalul Mu’allim, 6/155. Al Syarh Shahih Muslim, 6/362)


 ~jojoe~

Friday, December 21, 2012

Pavlova ...vavava

Saya memang suka masak... walaupun on diet saya nak masak jugak..so..yg akan jadi mangsa tukang makan adalah adik2 saya yg semakin montel...hahahaha...so, kemarin gatal tangan la nk buat pavlova.. lgpun buah kiwi n strawberi dalam fridge tu dah nak reput dah,,,huhuhu.. senang ajer kan wat pavlova ni kan? mcm susah n rumit tp kejap jerpun dah siap..hehehe

bahan-bahan nak buat "meringue" untuk pavlova:
4 biji telur (ambil putih telur jer yer...)
3/4 cawan gula castor
1 sudu kecil cuka makan..bukan cuka getah yer..hehehe
1 sudu esen vaanilla ( saya letak 2...bg kurang bau hanyir telur tu)
1 sudu besar tepung jagung

Untuk topping:
1/2 cawan whipping cream
buah-buahan segar n masam mcm strawberry, kiwi, anggur

cara nak masak:
putar jer 4 biji telur tu sampai kembang sekembang2 nya... pastu masuk gula skit2 dan putar.. lepas tu masukkan esen vanila+cuka+tepung..kacau guna spatulla yer... lepas dah siap  bolehla diletak "meringue" tu atas baking paper ..wat bentuk bulat yer,..nk wat segitiga ke.segiempat pun xda hal..
Panas kan oven dengan suhu 150C dalam 15 minit. Then turunkan suhu kepada 140C. Bakar selama 1jam-1jam 15 minit. (Bergantung kepada oven masing-masing k)..Bila Dah masak pavlova tu, jangan terus keluarkan pavlova tu daripada dalam oven tu ok. Biar kan pavlova tu sejuk dalam oven. Buka sikit pintu oven tu bagi pavlova tu sejuk. Dah sejuk pavlova tu dalam oven, baru boleh keluarkan ..
taraaaa,...hodohnya pavlova saya ni..hahaha....
tapi bila dah kena touching ngan whipping krim jadila begini..lawa per... 
sedapnya...nyum3... dah abis sebelah.... ada lagi untuk adik2 saya telan... cubala yer... kalo saya bleh masak konpem anda pun boleh..hahahahaha

~jojoe~

Thursday, December 13, 2012

Home made ice cream

Memandangkan masih dalam mood bercuti,, saya menggatalkan tangan buat ais krim sendiri kat umah..muda amat yer....main campak2 barang jer..hehehehe

1/2 cawan susu pekat ( rasanya bleh kurangkan..manis sangat..huhu)
1 cawan susu cair
1 sudu besar ovallete
1 sudu esen vanilla
sebiji telur

untuk perisa:
2 sudu strawberry emulco
2  sudu milo
biskut oreo (kisar)
coklat cip/coklat rice

putar jer semua tu dalam mixer yer sampai pekat dan berkrim... pastu bahagi ler separuh2 untuk perisa yang kita nak.. pastu campurkan mcm ni dan biarkan beku dalam peti ais untuk aiskrim sesedap di kedai..hehehehe

~jojoe~

Wednesday, December 12, 2012

12.12.12

alhamdulillah... kita sudah hampir ke penghujung tahun 2012... bersyukur masih dpanjangkan umur..semoga kita sentiasa dalam rahmatNya.. Amin.. tarikh hari ni begitu hebat diperkatakan..banyak status yang keluar d wall fb berkaitan tarikh ni...bagi saya, tarikh ini sekadar tarikh walaupun agak cantik.. yelah..lepas ni mana nk jumpa tarikh genap mcm tu..xder tarikh 13.13.13 kan? hehehe... kalo yang cantik lepas ni pun mungkin 11.12.13... huhu..
apapun tahniah diucapkan kpada pasangan pengantin yang memilih tarikh ni sebagai hari pernikahan... salah seorangnya pelajar saya ni.. alhamdulillah..dah selamat menjadi isteri orang di usia 19 tahun..

tahniah buat syu...
Hari ni saya ke rumah adik perempuan saya.makan2 tengahari dirumah beliau..bestnya makan masakan ala2 kampung ni ramai2..ada sambal belacan, ulam, ikan pekasam, ayam goreng, sambal sotong, pucuk paku goreng n gulai ikan..memang terangkat abis...

opps... terlupa plak saya sedang berdiet..hahaha

~jojoe~

Sunday, December 9, 2012

23 November 2013



Debaran 23 November 2012 sudah berlalu..alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun lain dirancang lain yang jadi namun tetap sesuatu yg positif dan pastinya yang lebih baik... selepas tarikh itu saya buka buku baru sebab status baru yang dipegang sementara menanti tahun depan...hanya mendoakan yang terbaik.. banyak yang sudah disediakan..dan ada juga masalah yang timbul..sabar sajala dan cuba yang terbaik..chaiyooo,,,,
.
~jojoe~

IKLAN LAGI!