Monday, December 24, 2012

Hutang!

sedihnya saya bila jadi mcm ni.. bila ada yang mengambil kesempatan.. kenapala saya ni baik sangat... kadang2 rasa nak menangis mengenangkan kebodohan diri..benar kata orang.." BUAT BAIK BERPADA_PADA buat jahat jangan sekali".. sekarang diri sendiri yang teraniaya...
sekarang ni saya dibelenggu dengan 2 masalah..kedua-duanya melibatkan soal DUIT... bila memberi hutang dan manusia tu enggan membayar hutang.. mcam2 alasan diberi... yang pertama tu dari bulan 6 lagi..sampai sekarang..bertangguh2 sehingga 6 bulan... kadang2 saya terfikir..ada juga manusia yang mcm ni kan? cakap xmampu bayar padahal mampu pulak melangsungkan perkahwinan 3 hari yang lalu!!... memang sangat menyakitkan hati...selfish!!! pentingkan diri sendiri... saya memang xpernah rasa benci dan geram kat orang mcm sekarang ni...
satu lagi masalah pun soal yang sama juga..xnak bayar..semuanya salah saya ..kerana simpati..kerana kesian dan niat nak menolong saya terlupa yang manusia ni rambut saja sama hitam..tapi hati lain-lain..simpati kerana dia OKU membuatkan saya rugi bukan seratus dua ratus tapi  seribu lebih..berisghtifar panjang saya... Syukur Tuhan sedarkan saya sehingga saya membatalkan urusan saya dengannya...jika tidak mungkin lebih dari itu saya rugi dan tidak mendapat setimpal dengan apa yg saya bayar..
lepas ni saya berjanji akan lebih berhati-hati dan akan mendengar nasihat orang yang tersayang.. saya xnak tertipu lagi..berkaitan hutang itu,, saya xkan halalkan dunia akhirat..dan apa yang saya tahu, doa orang yang teraniaya itu akan dimakbulkan Tuhan..InsyaAllah..Amin...

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Jiwa seorang mukmin tergantung kerana hutangnya, sampai hutang itu dilunaskannya.” (HR. At Tirmidzi)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Orang yang mati syahid diampuni semua dosanya kecuali hutangnya.” (HR. Muslim)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: "Demi yang jiwaku ada ditanganNya, seandainya seorang laki-laki terbunuh di jalan Allah, kemudian dihidupkan lagi, lalu dia terbunuh lagi dua kali, dan dia masih ada hutang, maka dia tidak akan masuk syurga sampai hutang itu dilunaskan." (HR. Ahmad)

Al Qadhi ‘Iyadh Rahimahullah menjelaskan bahwa hak-hak yang terkaitan dengan manusia mesti diselesaikan sesama manusia. (Ikmalul Mu’allim, 6/155. Al Syarh Shahih Muslim, 6/362)


 ~jojoe~

2 comments:

  1. Siapa juga ni mari kita pi pinjam dulu kereta dia sampai lunas hutang :) sabar cigu. sabar tu separuh daripada iman. Biarlah Allah saja yang balas balik sama dia =). think of your happy day. the bad ones shud be pack and deleted.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thinking of that make me happy... thinking that all of u will be with me during that day also make me sooo happy...tq my dear..:-)

      Delete

bling bling

IKLAN LAGI!