Friday, December 21, 2012

Pavlova ...vavava

Saya memang suka masak... walaupun on diet saya nak masak jugak..so..yg akan jadi mangsa tukang makan adalah adik2 saya yg semakin montel...hahahaha...so, kemarin gatal tangan la nk buat pavlova.. lgpun buah kiwi n strawberi dalam fridge tu dah nak reput dah,,,huhuhu.. senang ajer kan wat pavlova ni kan? mcm susah n rumit tp kejap jerpun dah siap..hehehe

bahan-bahan nak buat "meringue" untuk pavlova:
4 biji telur (ambil putih telur jer yer...)
3/4 cawan gula castor
1 sudu kecil cuka makan..bukan cuka getah yer..hehehe
1 sudu esen vaanilla ( saya letak 2...bg kurang bau hanyir telur tu)
1 sudu besar tepung jagung

Untuk topping:
1/2 cawan whipping cream
buah-buahan segar n masam mcm strawberry, kiwi, anggur

cara nak masak:
putar jer 4 biji telur tu sampai kembang sekembang2 nya... pastu masuk gula skit2 dan putar.. lepas tu masukkan esen vanila+cuka+tepung..kacau guna spatulla yer... lepas dah siap  bolehla diletak "meringue" tu atas baking paper ..wat bentuk bulat yer,..nk wat segitiga ke.segiempat pun xda hal..
Panas kan oven dengan suhu 150C dalam 15 minit. Then turunkan suhu kepada 140C. Bakar selama 1jam-1jam 15 minit. (Bergantung kepada oven masing-masing k)..Bila Dah masak pavlova tu, jangan terus keluarkan pavlova tu daripada dalam oven tu ok. Biar kan pavlova tu sejuk dalam oven. Buka sikit pintu oven tu bagi pavlova tu sejuk. Dah sejuk pavlova tu dalam oven, baru boleh keluarkan ..
taraaaa,...hodohnya pavlova saya ni..hahaha....
tapi bila dah kena touching ngan whipping krim jadila begini..lawa per... 
sedapnya...nyum3... dah abis sebelah.... ada lagi untuk adik2 saya telan... cubala yer... kalo saya bleh masak konpem anda pun boleh..hahahahaha

~jojoe~

No comments:

Post a Comment

bling bling

IKLAN LAGI!