Sunday, July 7, 2013

Saya berdarah O negatif!

Salam...

ahad lepas saya ke klinik untuk check perut dan tgk result darah lepas minum air gula ari tu..alhamdulillah...bacaan memang di tahap selamat..masalahnya sekarang ialah jenis darah saya.. O tetapi berhesis negatif.. huhu... sebagai guru sains saya faham masalah yang akan timbul sekiranya hamil berdarah rhesus jenis ni..Setiap darah manusia membawa faktor Rhesus (faktor Rh) yang dapat positif atau negatif. Yang menjadi masalah adalah jika wanita dengan Rh negatif memiliki bayi dengan Rh positif yang diturunkan dari ayahnya (suami saya berdarah A+). Jika darah ibu bercampur dengan darah bayi selama kehamilan, ibu dapat menghasilkan antibodi terhadap darah bayi. Keadaan ini biasanya tidak mempengaruhi bayi pertama, namun dapat menjadi masalah pada kehamilan berikutnya ketika antibodi ibu menyerang sel bayi berikutnya yang mempunyai Rh positif.


haritu jugak saya terpaksa ambil darah sekali lg.untuk pastikan kesahihan jenis darah saya tu.... 16 Julai nanti saya kena jumpa pakar..huhu...sabar sajalah.. sekalipun terpaksa menerima rawatan dan suntikan anti-D saya rela asalkan bayi saya sekarang dan yang seterusnya sihat...semoga semuanya selamat..doakan saya.. Amin..


~jojoe~

No comments:

Post a Comment

bling bling

IKLAN LAGI!