Sunday, November 10, 2013

Solat semasa hamil

32 minggu..

bersamaan 8 bulan.. memang saya dah agak sarat sekarang...dengan badan yg terlebih slim ni...agak letih ketika membawa diri..terutama ketika bangun dan berjalan.Masa bangun memang terasa ngilu di bahagian bawah perut.. tp saya tak kisah..sebab bila baby ni menendang2 dalam perut, terasa hilang segala kesukaran tu..Subhanallah... Maha Besar Allah... ajaib bila melihat perut berombak dan tahu sesuatu yang bernyawa ada di dalam sana.. Syukur pada Allah kerana memberi saya peluang merasai pengalaman ini....

Seperti yang saya baca, setiap wanita yang hamil akan mengalami kesukaran yg tidak sama.itulah yang saya nak share kali ni...bab masalah dan kesukaran tu buat saya jadi positif.. mesti kuat..orang lain boleh..saya pun boleh..yeyyy...

salah satu masalah yang saya hadapi ketika mengandung ni ialah ketika nak sujud masa solat.rasanya ibu-ibu yang berbadan besar akan mengalami masalah ni....memang xcukup nafas dan senak di perut.. jadi selepas ditanya pendapat dan di "google" jadi saya tahu bahawa ibu2 mengandung yang mengalami kesukaaran ketika solat dibolehkan sembahyang duduk... tp saya masih boleh berdiri... jadi saya solat seperti biasa cuma semasa sujud saya akan duduk di kerusi.. Alhmdulillah, Islam itu mudah...

untuk semua ibu hamil, apapun kesukaran yang kita lalui,jangan putus asa...pasti ada jalannya... yang penting kita banyakkan berdoa..semuanya akan di permudahkan..In Sha Allah...

Do’a mohon diberikan keselamatan (dibaca oleh ibu yang sedang hamil) :
“ Ya Allah jagalah anaku selama ada dalam kandunganku, sembuhkanlah dia (apabila ada penyakitnya), Engkau adalah Dzat yang Maha Menyembuhkan, tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan yang datang dari-Mu, kesembuhan yang tidak akan membawa penyakit. Ya Allah jadikanlah anak-anak yang ada dalam kandunganku dengan bentuk yang bagus (tampan/cantik) dan tetapkanlah di dalam hatinya untuk senantiasa beriman kepadaMu dan RasulMu. Ya Allah keluarkanlah anakku dari kandunganku pada waktu aku melahirkan dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah anakku, anak yang sehat, sempurna, berakal, cerdas, baik pengetahuan agamanya dan senantiasa mengamalkan ilmunya. Ya Allah berilah anakku umur yang panjang, badan yang sehat, akhlak (budi pekerti) yang luhur, lisan yang fasih serta suara yang bagus untuk membaca Al Qur’an dan Hadits berkat kebaikan Nabi Muhammad SAW. Segala puji hanyalah untuk Allah yang menguasai seluruh alam”.












~jojoe~

2 comments:

  1. wweiittt lomatik nyewww hehehe take care...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sayanggg... Berdebar2 tunggu next month ni...huhu

      Delete

bling bling

IKLAN LAGI!