Saturday, January 11, 2014

Pengalaman bersalin


Assalam...

Baby sedang tdo..ambil kesempatan update skit sal pgalaman saya melahirkan qisya.. Ngeri plak bila pikir balik..lepas jumpa pakar pada 26/12 saya masuk ward  lusanya(sabtu).. Smpai di hospital saya dmasukkan ke wad kenanga 11..perkara pertama saya perlu buat masa tu ialah tebuk tgn untuk masuk air dan ubat..huhuh..benci betul saya benda ni..

 Mmg mnyakitkn..pastu ctg..pertama kali tgk mesin yang mengira pergerakan dan degupan jantung baby ni..
Lepas tu saya terus menghitung waktu untuk operate esok..masa suami balik rasa sayu plak tiba2., terus mintak ampun dn maaf... Mnala tau kot2 esok trus kna operate xsmpat jumpa..huhu..mlmnya tak dapat tdo langsung..serius..sebab suara baby kat wad yg mnangis2.. Tp saya ok jer xtdo.. Esoknya lebih mndebarkn...
Tak salah tekaan saya, pukul 900 pagi,  saya terus dminta bersiap utk ke operation room...suami masih d rumah.. Mmg xsempatla jumpa sbelum operate..sedih tul time tu...masuk jer blik bedah, saya disuntik epidural, ubat bius kt bhgn blkang..terus rasa mcm ada renjatan letrik smpai ujung saraf kaki..pastu saya dh xrasa apa2 dr bahagian bawah perut ke bawah.. Masa tu jugak saya rasa loya dn termuntah2..banyak kali jugak kena sedut muntah saya tu.. Rasa xbmaya semua ada.. Sedar2 jer rasa mcm perut digoyang2..saya xnmpak apa yg berlaku pada perut saya kerana dilindung oleh kain..... Tepat pukul 930 pagi, kdengaran suara baby..huhuh..suara qisya.. Saya ingat lg msa tu perasaan saya bercampur baur..dengan rasa mual, loya.. Pening... Gembira..semua ada..masa pertama kali mnatap wajah qisya terus airmata saya mengalir..rasa bersyukur sgt.. Nurse bagi saya cium sekejap sebelum kami dipisahkan.. Qisya mmg xkn dmasukkn ke wad bsama saya..disebbkn darah negatif saya dia dmasukkn ke wad knak2 untuk dipntau tahap kesihatannya.. Mmg sedih giler time tu.. Apapun saya pasrah..yg penting semuanya slamat.. 
Lepas jer operation saya mmg terlantar di katil utk seharian.. Masa operate mmg xrasa apa2..tp lepas jer ubat bius hilang kesannya saya mula merasai ksakitan yg amat.. Ngilu, pedih...xtahu mcm mna nk cerita.Malamnya plak datang sorang nurse suntik rhogum kali ke 3 utk saya sebab bila diuji Qisya berdarah A+.. ikot abahnya,,,huhuhu. Esoknya plak bila tiub kencing dibuka saya tpaksa bangun untuk ke toilet.. Masa tu saya mula rasa loya dan pening smua... Rasa nk pengsan... Terpaksa baring dn tdo dulu...pcubaan ke dua baru berjaya.. Mujur ada adik perempuan saya yg byk mmbantu..Alhamdulillah.. Walaupun terasa seksa saya tetap gembira kerana bergelar ibu..paling hepi bila anak saya dibenarkan bersama saya petang itu... Esoknya bila jahitan diperiksa smua, saya dibenarkn keluar hospital.. alhamdulillah...
Gambar ihsan fb..agaknya beginila kan mcm mana Qisya dilahirkan..gullppp... Ngeri rasanya...

No comments:

Post a Comment

bling bling

IKLAN LAGI!